Column: Bij de beer gedaan

Iedereen zijn meug, natuurlijk. Wie vorige week tijdens Black Friday zijn slag denkt te hebben geslagen, veel succes ermee. Zo’n Amerikaanse hype, ik kan er niet echt warm voor lopen.

*********************

Dit jaar heb ik me niet bij de beer laten doen

door Jan van Damme

Soms is het gevoel onbestemd. Grijs alom. Het weer, ben ik dan geneigd te denken. Alles druipt, alles druilt. En dan wordt mijn Brigdamse kerkenpaadje ook nog eens omzoomd door elzen die op jaren beginnen te raken. Er zijn al flinke gaten gevallen in de rijen links en rechts. Zo gauw de wind meer dan kracht vijf waait, spreek ik ze moed in.

Begin deze week viel het kwartje. Mijn najaarsblues heeft niets te maken met herfst en uit het lood staande elzenbomen. Maar alles met zwarte vrijdag. Na een weekeinde vol middenstandslawaai weet ik het zeker: al die winkeliers met hun posters, hun radio- en tv-reclames, hun alarmkreten op sociale media – ze verspreiden lucht, grijze lucht.

Wat moeten wij met zo’n uit Amerika overgewaaide zwarte vrijdaggekte? Helemaal toegespitst op onze niet te onderdrukken neiging om te hebben en te graaien, nog meer te hebben en te graaien. In praatprogramma’s die ter verpozing graag extreme YouTube-filmpjes laten zien, komen de beelden van mensenmassa’s voor de deur van een of andere stuntende grootgrutter in witgoed of merkkleding maar al te vaak voorbij. Ontluisterend.

Een gewaardeerde buurtgenoot vertelde dat hij afgelopen vrijdag toch maar even langs de televisiewinkel was gegaan. Veel tamtam over 10 procent korting op een apparaat, plat als een dubbeltje en voorzien van allerlei extra’s die zelfs met een dikke handleiding niet te snappen zijn. Thuis ontdekte hij onder het kortingsplakkertje de vele tientallen euro’s lagere prijs van enkele weken geleden.

Ik weet niet of de uitdrukking nog bestaat. ‘Je bent zeker bij de beer gedaan’, zeiden mijn net zo hard als ik puberende vrienden als mijn afgeprijsde pick-upje na twee weken de geest gaf.

Ik heb me dit jaar op zwarte vrijdag niet bij de beer laten doen.

Misschien breekt er straks een najaarszonnetje door. Zo niet, ach, mooi grijs is ook niet lelijk.

Dit bericht is geplaatst in Columns met de tags . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.