Twintig jaar boekhandel De Drvkkery Middelburg

Nog steeds een winkel om in te verdwalen

De Drvkkery heeft zich van boekwinkel ontwikkeld tot een Middelburgs instituut. Na twintig jaar blikken we terug en vooruit met de mannen van toen, die de ‘leukste boekwinkel van Nederland’ voor ogen hadden.

door Jan van Damme

Voor het jubileum van boekhandel de Drvkkery willen ze best uitrukken: de vier oprichters van toen en de vormgever. Precies 20 jaar geleden, 28 mei 1998, hieven ze het glas bij de opening van wat ze als hun ‘avontuur’ beschouwden. Het uitgangspunt was: ‘Als we iets doen, dan willen we ook de beste zijn’.

Nu staan ze weer voor de karakteristieke glazen gevel op de Markt van Middelburg. De man die sinds driekwart jaar het vaandel hoog moet houden, schuift aan als nummer zes. We hebben dus (vlnr): Frans van de Velde (65) en Koos Scherphuis (76), de uitgevers die na de verkoop van ‘hun’ PZC besloten te investeren in de nieuwe boekwinkel. We hebben ook Lex de Looff (70) en Dick Anbeek (68), de boekhandelaars die samenwerkten ‘op basis van een goed gevoel en hun blauwe ogen’ en die op een dienstreis ter hoogte van Lewedorp tegen elkaar zeiden: ,,Zullen we de leukste boekhandel van Nederland gaan maken?” Kunstenaar Piet Dieleman (62) bedacht de glazen gevel en staat helemaal rechts (met hoed). Jan de Vlieger (56) tenslotte is sinds vorig jaar de nieuwe eigenaar (tweede van rechts).

Dick Anbeek in Middelburg en Lex de Looff in Vlissingen werkten in de jaren tachtig en negentig al samen op het gebied van studieboeken en automatisering. Voor een nieuw, gezamenlijk winkelproject lieten ze hun oog vallen op de Segeersstraat in Middelburg, waar in 1997 nieuwbouw zou komen na de sloop van de kerk van de Gereformeerde Gemeente. Het daarvoor ontworpen project vond geen genade in de ogen van Anne Douwe Knobbe, de adviseur die ze in de arm hadden genomen. Knobbe – hij noemde zichzelf ‘ideeënberater’ – vond de plannen voor de Segeersstraat ‘traditioneel, niet spannend, waardeloos’. Vervolgens dachten de boekhandelaars: toch maar eens gaan praten met Koos Scherphuis. Die leidde hen meteen enthousiast rond in het oude PZC-pand aan de Markt. Ook Frans van de Velde kwam erbij. Hij was met Scherphuis blij dat ze als oud-krantenmannen wat konden betekenen in een sector die heel dicht tegen hun uitgeversvak aanzat.

En zo is het gekomen. Het was nog de gulden-tijd: van die munt waren er bijna 10 miljoen nodig.

Wat het concept van de winkel betreft, was het gebouw bepalend. Net zoals het toen moet zijn gegaan duikelen de ‘founding-fathers’ ook nu over elkaar heen in enthousiasme. De oude boekhandel van Anbeek aan de Nieuwe Burg besloeg 220 vierkante meter. In de nieuwe winkel  was 1600 vierkante meter voorhanden. Voor de wijze van invulling daarvan tekende architect Ernst van Rennes. Meteen bij de entree werden dienstverlenende activiteiten – waaronder de toeristische informatie – gepositioneerd. Het middendeel bevatte een niet te missen brasserie. Achterin de winkel ‘regeerde’ de verbeelding met boeken, cd’s, wenskaarten en kantoorartikelen.

Zo is het nog altijd.

Anbeek, De Looff, Scherphuis en Van de Velde, met aanvulling van De Vlieger: ,,Het idee is dat je een boek moet kunnen uitzoeken en er vervolgens op je gemak in kunt lezen. Als klant mocht en mag je niet het gevoel hebben dat er iemand staat te kijken of je iets gaat kopen. Verder wilden we geen koffiehoekje dat achterin de winkel was weggestopt. Integendeel: eten en drinken prominent en centraal – dat idee was nieuw. Als je voorbij de brasserie bent kom je in het walhalla, de boeken en de muziek, waar je minstens twee uur geboeid kunt rondhangen. We werkten met trefwoorden: ontmoeting, dwalen. Vandaar de vele ronde kastopstellingen in de winkel. Letterlijk alles was te koop, van de boekenkast tot en met de lamp boven de tafel waaraan je zat. In feite is dat nu nog zo, alleen wordt er geen nadruk meer op gelegd, er hangen geen prijskaartjes aan. Hoekje, dat was ook zo’n woord. Door heel de winkel hebben we hoekjes gecreëerd, waar je de tijd kunt nemen. Gemeentebestuurders werkten eerst niet mee. We voelden scepsis in de stad. Nu is de winkel een instituut, een ontmoetingsplaats die niemand meer wil missen.”

Piet Dieleman kwam met het idee om ‘een glazen vel’ voor de buitengevel te zetten: ,,Met de glaswand bleef de gevel onaangetast en zou die over vijftig jaar het enige intacte pand van architect Rothuizen aan de Markt sieren. Het glas zorgt ook voor dynamiek, de buitenwereld en de wolken worden erin gereflecteerd.”

Nationaal en internationaal kreeg De Drvkkery veel waardering en prijzen, onder andere die van ‘Beste boekwinkel van Nederland en Vlaanderen’.

En, hoe nu verder?

Jan de Vlieger: ,,Het voelt alsof ik een parel van de stad heb overgenomen. Dat is een hele verantwoordelijkheid. Er is veel tekst nodig om de huidige wereld te begrijpen. Dat we met de winkel daarin voorzien, dat zou je een missie kunnen noemen.”

**********************

Activiteiten 20 jaar Drvkkery Middelburg

Vanaf dinsdag 29 mei is er in de winkel een foto-expositie te zien over twintig jaar Drvkkery.

Vanaf 28 mei is er elke week een voor de gelegenheid geselecteerd boek in de aanbieding. Deze week is dat het kunstboek ‘Naar Zeeland’ van Ad Beenhakker, nu van 22,50 euro voor 10,- euro.

De Brasserie heeft een selectie gemaakt uit de koopavondmenu’s. Elke donderdagavond wordt een ‘Best of the Chef’ geserveerd. En elke 20ste van de maand wordt overdag 20 procent korting geboden op eten en drinken.

Bij aankoop van minstens 10,- euro is een boek met wereldcartoons verkrijgbaar voor 1,- euro.

Ter gelegenheid van het 20-jarig jubileum trekken de stadsgidsen van de Tourist Info elke 20ste van de maand de twintig sloppen en stegen van Middelburg in met als thema ‘de stad gezien vanaf de achterkant’.

Alle cd-albums van de Beatles zijn tijdens de jubileummaanden in de aanbieding.

In de maand juni is de Origami-kano (ONAK) te winnen. Deze recyclebare kano ter waarde van 1395,- euro is opvouwbaar tot een rolkoffer. Hij is geïnspireerd op de Japanse papiervouwkunst. De wedstrijd begint op 11 juni.

 

Dit bericht is geplaatst in Ondernemend Zeeland met de tags , , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.