De erfgename

Je denkt elkaar te kennen

Wat een ontspannen weekendje Vlissingen had moeten worden, ontaardt in een nachtmerrie. Ellen De Vriend presenteert haar vijfde thriller: ‘De erfgename’.

door Jan van Damme

Zesentwintig jaar getrouwd. Dan denk je elke bocht en kronkel van je partner wel te kennen. Tot dat ene moment. Dan blijkt het leventje van overwegend rozengeur en maneschijn één grote leugen. En is er alleen nog maar ruimte voor ongeloof, pijn, zelfverwijt, wraakgevoelens. In ‘De erfgename’, de nieuwe thriller van Ellen De Vriend uit Vlissingen, komen al die emoties – niet noodzakelijk in die volgorde – aan bod.

Ellen De Vriend – foto Ruben Oreel

Journaliste en schrijfster Ellen De Vriend (1964) debuteerde in 2013 als thrillerschrijfster met ‘Bitterzoet’. Een jaar later presenteerde ze ‘Crush’, een spannende roman waarmee ze op een ‘young adult-publiek’ mikte. De laatste drie jaar zorgt ze elk jaar voor een spannend boek: ‘Vermist’ in 2016, ‘Geruisloos’ in 2017, en nu dus ‘De erfgename’.

De Vlissingse schrijfster situeert haar verhalen steevast in het hedendaagse, alledaagse leven. Meestal hebben haar vrouwelijke hoofdpersonen trekjes die haar ongetwijfeld niet vreemd zijn: het zijn doorzetters, ze geloven in het goede van de mensen met wie ze verbonden zijn. En ze letten op hun uiterlijk.

Zo staan Britt Hulsman en Mara Weststrate in elk geval in het leven. In de vlot geschreven, ‘lijkloze’ thriller ‘De erfgename’ leven we precies twee weken met de vrouwen mee. Om en om, na een hoofdstuk Britt volgt steeds een hoofdstuk Mara.

Britt is een succesvolle, vermogende zakenvrouw. Ze is eigenaresse van vier goedlopende koffiebars in Noord-Brabant, het vijfde filiaal staat in Den Bosch op het punt van opening. De keten heet ‘Groôs’, afgeleid van het Zeeuwse woord voor ‘trots’. Haar man Richard, met wie ze zesentwintig jaar is getrouwd, heeft ter ontspanning een verrassingsweekendje in Vlissingen geboekt. De drie dochters blijven thuis om op het huis en hond Mylo te passen. Eenmaal in Vlissingen wordt duidelijk dat echtgenote Richard heel andere plannen heeft. Alle hotels zitten vol, het festival Film by the Sea is net aan de gang. Eén Bed & Breakfast heeft nog net een kamer vrij. Als Britt ’s ochtends terugkomt van de bakker is de hele B&B inclusief haar man van de aardbodem verdwenen.

In datzelfde Vlissingen is Mara een zorgzame, alleenstaande vrouw. Ze heeft het druk met haar moeder, die na een zwaar auto-ongeluk moet revalideren in een verpleegtehuis. Richard wordt de verbindende factor tussen beide vrouwen.

De rol van de pers komt uitgebreid aan bod: een verdachte wordt al gauw een paria. Ook de politie komt er niet al te best af. De wijze waarop er huiszoeking wordt gedaan wens je niemand toe. Britt verwoordt de kern van het boek (pagina 257): ,,Na zo’n lange tijd denk je elkaar te kennen. Toch weet je nooit precies wat er in een ander omgaat, niet meer dan hij je vertelt of toont. Je kunt niet onder zijn huid of in zijn hoofd kijken.”

Ellen De Vriend: De erfgename – Uitgeverij Karakter, 262 pagina’s, 15,- euro. De schrijfster signeert zaterdag 17 maart van 14.00 tot 16.00 uur in boekhandel Het Paard van Troje in Goes.

Dit bericht is geplaatst in Agenda, thriller met de tags . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.