Floortje Zwigtman

floortjeBiografie

De schrijfster Floortje Zwigtman (pseudoniem van Andrea Oostdijk) werd geboren in Terneuzen in 1974. Zij debuteerde in 2001 met het boek Spelregels, het verhaal van een middeleeuws huwelijk. Een historische jeugdroman over een gedwongen huwelijk tussen twee tieners in de middeleeuwen.

Het jaar daarop schreef ze een boek dat nogal wat discussie teweeg bracht, vanwege de gewelddadige inhoud: Wolfsroedel gaat over een groep jongens die zich aansluit bij een roversbende. Naarmate het verhaal vordert worden de jongens steeds gewelddadiger. Ondanks de kritiek werd het boek bekroond met de Gouden Uil en de Zilveren Zoen.

Met het boek Schijnbewegingen sleepte Zwigtman eveneens twee prijzen in de wacht. Schijnbewegingen gaat over een homoseksuele jongen in Londen en speelt zich af in de Victoriaanse tijd, toen er op homoseksualiteit nog een zwaar taboe rustte en dit zelfs strafbaar was. Naast kinderboeken schrijft Floortje Zwigtman ook lesboeken voor basisscholieren (zij volgde de Pedagogische Akademie). In haar werk laat zij zich leiden door haar fantasie. Zij heeft een grote voorliefde voor Groot Brittanië, is opgegroeid met Engelse literatuur, BBC-series en Monty Python. Zij laat zich inspireren door o.a. de boeken van Sara WatersHet parfum (Patrick Süskind), De Forsyte Sage (John Galsworthy), Junkies (Melvin Burgess), The Complete Stories of SakiDe Terrorist (John Updike), Woeste hoogten (Emily Brontë).

In december 2014 schreef Floortje Zwigtman een ‘literaire zelfmoordbrief’ over het gebrek aan aandacht voor de jeugdliteratuur, die landelijk veel reacties losmaakte.  Lees Floortjes reactie na de stroom van kritiek die haar na de publicatie van de brief bereikte.

Zwigtman woont in Middelburg, zij is ongehuwd.

Publicaties zwigtman1

Spelregels (De Fontein, 2001)
De veertienjarige Marjorie wordt in de middeleeuwen om politieke redenen uitgehuwelijkt aan Allard, die ze nog nooit ontmoet heeft. Na het huwelijk leren ze elkaar langzamerhand beter kennen. Marjorie is niet bereid zich aan te passen aan de rol die haar als vrouw in dit huwelijk is toebedacht. Allard blijkt de dood van zijn broer nooit verwerkt te hebben en heeft moeite met zijn toekomstige rol als heer van Goudheuvel.
Herdruk van een zeer succesvol debuut, waarin de auteur een aspect uit het leven in de middeleeuwen op schitterende wijze tot leven weet te brengen. De historische feiten zijn organisch in het verhaal verweven en de personages zijn gedegen uitgewerkt. De gekozen vertelwijze waarbij zowel Marjorie als Allard als vertelinstantie optreden, maken het boek extra indrukwekkend voor de lezer en zorgt voor een tot het eind volgehouden spanningsboog. Het taalgebruik is soms enigszins gezwollen, maar dit past binnen het verhaal. De omslag en vormgeving van de herdruk maken het boek geschikt voor een breder publiek, voor zowel jongeren vanaf ca. 13 jaar als voor volwassenen.

Wolfsroedel, (De Fontein, 2002)
De oude Ion vertelt een nooit eerder onthuld geheim. Als jongen sloot hij zich met twee vrienden aan bij een roversbende van jonge Roemeense boeren, eind 1900. In een oud klooster op het eiland Snagov, waar ze intrekken, heersen vreemde machten die leiden tot verdeeldheid en uiteindelijk moord.
De rol van schaapherder en kluizenaar blijkt pas als het drama onafwendbaar is. Ook zijn verslagen van twee prinsen uit het 15e eeuwse Wallachije, een raadselachtige briefwisseling en historische kronieken opgenomen.  wolfsroedel
Gecompliceerde constructie: diverse raamvertellingen, vertellers, tijden, culturen en religies. Feit en fictie lopen door elkaar, schemergebeurtenissen tussen leven en dood. Naast weinig zoetsappige onderwerpen in volwassen taal wordt ook een laconieke lichtere toon gehanteerd. Met inleiding, woordenlijst en informatie. Magistraal epos over goed en kwaad, herhaalde geschiedenis, parallellen tussen broers, en groei naar volwassenheid. Vanaf ca. 14 jaar. Paperback.

Titels in de trilogie Een groene bloem
Schijnbewegingen (De Fontein, 2005)
Historische jeugdroman die gesitueerd is in het Victoriaanse Londen van eind negentiende eeuw. Het verhaal speelt in 1894 en vertelt over het leven van Adrian Mayfield (16). Op 14-jarige leeftijd wist deze Oost-Londenaar reeds de kroeg van zijn ouders draaiende te houden, maar na het onafwendbare faillissement moet hij een saai baantje aanvaarden bij een kleermaker. Daar ontmoet hij Augustus Trops en die ontmoeting brengt een spiegeljongenommekeer. Adrian wordt geïntroduceerd in een kunstenaarskring en gaat werken als schildersmodel. Onder een andere naam verdient hij bij als mannelijke prostitué. Vanuit dat circuit raakt hij betrokken bij inbraak en afpersing.
De auteur weet een levendig beeld te schetsen van Adrians wereld, daarbij aandacht gevend aan zijn innerlijke conflicten, zonder zijn opportunisme te verbloemen. De openlijk beschreven seksualiteit is expliciet, maar functioneel. Naast historische personen zet ze gefingeerde personages, die dankzij de bloemrijke beschrijvingen tot leven komen. Een rijk boek, vanwege de kloeke omvang geschikt voor echte lettervreters, die reikhalzend uit zullen kijken naar het vervolg. Vanaf ca. 14 jaar.

Tegenspel (De Fontein, 2007)
In laat negentiende-eeuws Londen is een homoliefde tot mislukken gedoemd. Hoe oprecht de ik-figuur Adrian, 17 jaar, ook tracht te zijn, de huichelachtige ‘rechtschapen’ wereld, zijn verleden als homohoer en zijn lage, armoedige afkomst pleiten en werken tegen hem. Ten slotte rest maar een gedachte: wraak op de geliefde die hem verstootte. In soms schrille, meestal sombere kleuren schildert de auteur deze fase uit de strijd voor homo- tegenspelemancipatie, met Adrians persoonlijk lotgeval daarin. Dat doet ze knap: zonder literaire opsmuk, helder en zakelijk, maar bepaald niet simpel. Veel uit de geschiedenis en de kunsten veronderstelt zij bij de lezer bekend. Een verheffend beeld van mens en wereld schetst ze niet: niets of niemand ontkomt aan leugen en bederf. Mede daardoor en door seksueel vrij expliciete scènes lijkt het boek bestemd voor een wat ouder publiek. Binnen het drieluik ‘Een groene bloem’ is dit het vervolg op ‘Schijnbewegingen’* dat werd bekroond met de Gouden Zoen en de Gouden Uil 2006 en uitgeroepen tot Jeugdboek van het Jaar 2005. Vanaf ca. 14 jaar

Spiegeljongen (De Fontein, 2010)
Derde deel in de trilogie Een groene bloem.
Centrale figuur is de jonge homoseksuele Adrian Mayfield (17, ik-figuur). In dit verhaal is de breuk met zijn geliefde Vincent Farley een feit en is Adrian op zoek naar wraak. Hij beweegt zich aan de zelfkant van de maatschappij, maar kent ook gevierde en welgestelde personen. Onder hen zijn enkele historische figuren, zoals de schrijver Oscar Wilde, tegen spiegeljongenwie een sodomieproces loopt. Over zijn eigen seksuele ervaringen vertelt Adrian zonder terughoudendheid, net als over zijn ziekte, gonorroe. De auteur bouwt opnieuw de
spanning goed op en weet met haar filmische, gedetailleerde beschrijvingen en soms cynische verteltoon de lezer aan zich te binden. Een waardig besluit van een overtuigend uitgewerkte psychologische serie (jeugd)romans. Voor in het boek staat een resumé van het voorafgaande; achterin zijn onder meer een overzicht van protagonisten en een verklarende woordenlijst opgenomen. Voor betere lezers vanaf ca. 14 jaar. Impressie Spiegeljongen

Haat kwadraat (Averbode, 2007)
Michael en Katleen (ik-figuren) zijn een tweeling, maar ze kunnen elkaar niet uitstaan. Elke dag hebben ze ruzie. De ergernis groeit uit tot woede, de woede tot regelrechte haat, tot ze een enorme uitbarsting hebben. Broer en zus besluiten dat ze een scheiding willen. Maar kan dat wel als je broer en zus bent? Een goedgeschreven, origineel en humoristisch haatkwadraatverhaal, waarin Katleen en Michael om beurten vertellen wat ze zo irritant aan elkaar vinden en welke streken ze bij elkaar hebben uitgehaald. Deze verteltechniek maakt het verhaal zeer levendig en zorgt er bovendien voor dat je voor beide personages sympathie voelt. De hilarische en scherpe formuleringen maken het tot een boek dat je niet snel vergeet.

*  De gifzuster (Tilburg: Zwijsen, 2008)
Sem is doodsbang voor ziekenhuizen, maar als zijn beste vriend er na een ongeluk wordt opgenomen, gaat hij natuurlijk iedere dag op bezoek. Als zijn vriend ontdekt dat er allemaal vreemde en gevaarlijke dingen in het ziekenhuis gebeuren, gaan ze
samen op onderzoek uit en dat resulteert in bloedstollende avonturen. Dit deeltje uit de serie ‘Zoeklicht’*, bestemd voor kinderen uit de bovenbouw die moeite hebben met lezen, gifzusterzal deze groep van begin tot eind boeien. De spanning wordt heel invoelbaar en met vaart beschreven in korte zinnen met veel dialoog. De twaalf hoofdstukken zijn in blokken verdeeld en geïllustreerd met zwart-wittekeningen, die door de grijze schaduwpartijen de spanning extra opvoeren. Het taalgebruik is modern en eenvoudig. De tekst van de sms-berichtjes die de jongens aan elkaar sturen is vet gedrukt. Met twee cd’s** waarop het verhaal in meeleestempo wordt voorgelezen door Caroline Zantonique.

* Kersenbloed (Rotterdam: Lemniscaat, 2007)
Vincent moet wennen aan het strenge regime op Elm College. Om de jongens op het rechte pad te houden roept een van de docenten de angstaanjagende natuurgod Pan in het leven. Wie hem tegenkomt, overleeft het niet. Als een leerling dood in de rivier wordt kersenbloedaangetroffen, is dit het begin van een reeks enge gebeurtenissen. Kostschoolverhaal dat zich afspeelt in Engeland rond 1880, waarin de jeugd van Vincent Farley, een hoofdpersoon uit Schijnbewegingen en Tegenspel beschreven wordt. Duidelijk komt naar voren hoe prestaties en haar goede naam de enige twee dingen zijn die tellen op Elm College. Over emotie en gevoelens wordt niet gepraat waardoor leerlingen in ernstige psychische moeilijkheden kunnen komen. Vlot geschreven, op sommige momenten spannend verhaal over een zwaar onderwerp dat pas aan het eind duidelijk wordt. Doet in de verte denken aan ‘De verborgen geschiedenis’ van Donna Tartt en de film ‘Dead poets society’. Een aantal termen wordt in voetnoten uitgelegd. Achter in het boek staan een interview met en korte beschrijvingen van andere titels van de auteur.

* Merels grote varkensvakantie (Tilburg: Leesleeuw, 2008) varkensvakantie
Achtstegroeper Merel heeft zomervakantie. Dit moet een supervakantie worden met drie weken zon, zee en loltrappen. Merels vakantie zal echter heel anders verlopen dan ze denkt.

* Mispunt! (Tilburg: Leesleeuw, 2007)
Joeri wil graag een hond, maar de nieuwe vriendin van zijn moeder is bang voor honden. Samen met zijn buurmeisje Lisa bedenkt hij een plan om toch een dier in huis te krijgen.

Drakenklauw en bloemensla (Tilburg, Zwijsen, 2009)
In het dorp van Lara en Lars woont een heks. Ze maakt een toverdrank voor Lara en Lars. Nu is Lara niet meer verkouden. Zou ze echt een heks zijn? AVI-M4. Vanaf ca. 7 jaar.

Leeuwenmoed (Tilburg, Leesleeuw, 2009)
Veria wil graag meedoen aan de Leeuwenmoedwedstrijd in haar dorp in Afrika. Maar meisjes mogen niet meedoen. Vanaf ca. 11 jaar.

Kijk naar jezelf (Dordtrecht, De Inktvis, 2010)
Emma werd op haar oude school vaak gepest. Nu gaat ze naar een nieuwe school. Ze besluit er alles aan te doen om populair te worden. Verhaal in korte zinnen en gemakkelijke woorden. AVI-E4. Vanaf ca. 10 jaar.

Vlam (Amsterdam, Moon, 2014) vlam
Roxane Tron (18) is de dochter van de dictator van het eiland Chimeria. Op de universiteit wordt ze verliefd op Christian, waardoor hij verstrikt raakt in alle politieke onrust die ontstaat. Vanaf ca. 15 jaar. Vlam is het eerste deel in de serie Vonk.
Lees de bespreking op Zeeland Geboekt en op TZUM, literair weblog.

Prijzen

* 2003: Gouden Uil voor Wolfsroedel
bekijk het juryrapport
* 2003: Zilveren Zoen voor Wolfsroedel
* 2006: Gouden Uil voor Schijnbewegingen
* 2006: Gouden Zoen voor Schijnbewegingen
* 2010: Zeeuwse Boekenprijs voor Spiegeljongen
*
2015: Longlist Zeeuwse Boekenprijs voor Vlam

Interview

mispuntWelk boek heb je als kind verslonden? Avonturenboeken (De Vijf) en heel zielige boeken, boeken van Astrid Lindgren (Ronja de roversdochter) en Jean Dulieu (Paulus de Boskabouter, de heks Eucalypta was mijn favoriet).
Wat vindt je zelf het beste boek dat u ooit hebt geschreven en waarom? Elke keer het boek dat ik net af heb. Dat vind ik elke keer weer net iets beter dan het vorige boek.
Wie is je favoriete illustrator? Lydia Postma, Fiel van der Veen, Rob Nuijten
Wanneer en waarom ben je begonnen met schrijven? Ik heb altijd al verhalen geschreven, al vanaf groep 3. Maar meestal maakte ik die niet af. Op de pedagogische academie heb ik een afstudeerproject gedaan over kinderen in de Middeleeuwen. Daar heb ik toen mijn eerste boek over geschreven: Spelregels.
Waarom schrijf je juist kinderboeken? Als ik schrijf, denk ik er niet echt over na voor wie ik schrijf. Ik schrijf gewoon de boeken die ik zelf graag zou lezen.
Schrijf je nog meer, naast kinderboeken? Een heleboel. Ik schrijf veel schoolboeken over allerlei onderwerpen, bijvoorbeeld lezen, techniek en godsdiensten, zoals de islam. Ook schrijf ik informatieboekjes, onder andere over Harry Potter en tentoonstellingen.
Hoe en waar schrijf je het liefst? Op de gekste plekken. In bed of in de trein om maar eens een paar voorbeelden te noemen. Wat wilt u met uw boeken bereiken? Allereerst dat ze met plezier gelezen worden. Want wat heb je nou aan een saai boek dat je niet graag leest? Verder probeer ik mijn lezers ook (een beetje) aan het denken te zetten over dingen die belangrijk voor hen zijn, bijvoorbeeld relaties of geweld.
Hoe kom je aan ideeën voor je boeken? Overal vandaan. Soms door iets dat ik meemaak of door een reportage die ik op tv zie. Of door een boek dat ik lees.
Heb je boeken geschreven die gebaseerd zijn op gebeurtenissen die je zelf hebt meegemaakt? En zo ja, welke zijn dat? De dingen waarover ik schrijf, heb ik gelukkig meestal zelf niet meegemaakt! Maar ik ken wel kinderen of jongeren die het meegemaakt hebben, bijvoorbeeld kinderen die uit een land komen waar oorlog is. En soms stop ik in mijn boeken kleine, persoonlijke dingen. In Wolfsroedel wordt bijvoorbeeld een sparrenbos beschreven waar ik zelf eens in geweest ben. Het was er heel donker en zó stil. Een heel indrukwekkende ervaring.
Over welk thema schrijf je het liefst? Dat verschilt per boek. Meestal gaat het wel over jongeren die in extreme situaties terechtkomen. Ze moeten trouwen, sluiten zich bij een bende aan enzovoort. Het is heel interessant om dan te bedenken hoe je hoofdpersonen gaan reageren.
Hoelang doe je ongeveer over het schrijven van een boek? Heel, heel lang. Meestal loop ik al jaren met een idee rond. Als ik dan besluit erover te gaan schrijven, zoek ik eerst allerlei informatie op in boeken en ga ik de plaatsen bezoeken waar ik over schrijf. Dat speurwerk duurt meestal al enkele jaren. En dan moet ik nog gaan schrijven… De tijd die ik aan het schrijven besteed, verschilt nogal. Over Spelregels heb ik ongeveer een jaar gedaan. Over het schrijven van Wolfsroedel ongeveer twee jaar.
Bezoek je weleens scholen en bibliotheken? Hoe vind je dat? Ja, en ook boekenwinkels. Ik vind dat heel leuk als je merkt dat je publiek je boeken gelezen heeft en nieuwsgierige vragen stelt. Je krijgt dan heel boeiende gesprekken.
Welke tips heb je voor kinderen die ook schrijver willen worden? Lees heel veel boeken: goede, maar vooral ook slechte! Van slechte boeken leer je hoe je het niet moet doen.

(Bron: Uitgeverij de Fontein)

Internet

Website Floortje Zwigtman
Floortje Zwigtman op leesplein.nl
* Floortje Zwigtman op Villakakelbont

 Over Floortje Zwigtman

* Personendossier, aanwezig in de collectie van ZB| Planbureau en Bibliotheek van Zeeland. Bevat diverse krantenknipsels,  van 1999 tot nu, over Floortje Zwigtman uit zowel Zeeuwse- als niet Zeeuwse dagbladen.

Contact

info@floortjezwigtman.nl

Copyright:
logo-de-zb

 

 

Dit bericht is geplaatst in Auteurs. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.