De koffers van Raz Fadraz

Jaren geleden hoorde ik Danker Jan Oreel er al over. De Eppo, hét blad voor stripliefhebbers, zou een verhaal van hem publiceren. Naar nu blijkt is dat niet het enige. De uitgever heeft meteen de stoute schoenen aangetrokken en het stripverhaal van de Bevelandse tekenaar als album uitgebracht. Compleet met een (duurdere) dossieruitgave, waarin heel wat extra’s wordt geboden. Net als bij een dvd, waar je ‘the making of’ te zien krijgt. Alle reden dus om de vlag uit te steken: een Zeeuwse illustrator-tekenaar dringt door in het Nederlandse stripwalhalla. Deel 1, staat er nadrukkelijk. Er zit nog meer in de pijplijn.

Op zijn eigen site stelt de tekenaar zich voor:

,,Danker Jan Oreel ( Breda, 1962 ) studeerde aan de kunstacademie St. Joost in Breda en werkte daarna vier jaar lang op de illustratie-afdeling van een uitgeverij. Het zijn leerzame jaren, vooral door de bonte stoet aan (reclame)illustraties die er in sneltreinvaart zijn tekentafel passeert. Het is werk voor onder andere Black & Decker, Provincie Zeeland, Chrompack en de Nederlandse Onderwijstelevisie. Alles bij elkaar genoeg ervaring om te kunnen beginnen als free-lance illustrator. Dat is in 1990. Vanaf dat moment neemt het aantal opdrachtgevers dan ook gestaag toe. Ook diverse reclamebureaus maken gebruik van zijn talent.” Hij deelt zijn werk in twee categorieën in. Enerzijds het realistische: vooral boekillustraties, artist impressions en portretten. Anderzijds het caricaturale – cartoons, typetjes en strips. Hij geeft zelf aan in welke omgeving hij het liefst geplaatst wil worden: ,,Inspiratiebronnen zijn er genoeg. Het zijn vooral de vermaarde Hans Kresse (‘Eric de Noorman’ natuurlijk, maar vooral zijn illustratiewerk), de ondergewaardeerde René Follet (voor mij een fenomeen), de betreurde Yves Chaland, de nauwelijks bekende Denis Bodart (het ziet er zo gemakkelijk uit, maar je moet het wel kunnen) en de croniqeur van Hendrik IJzerbroot: Martin Lodewijk (als je het over lijnvoering hebt…).”

(illustratie hiernaast: de cover van de dossieruitgave van deel 1 van De avonturen van Hel).

Ik ken Danker Jan vooral van zijn historische Zeeland-kalenders, waarin hij oude ansichten natekent. En van zijn Zeeland 2000 jaar in strip, waarvan ook een Duitse versie verscheen. In het artikel van Claudia Sondervan, dat hierna volgt, lees ik dat hij nu aan een geschiedenisstrip voor Noord-Brabant werkt.

Zijn nieuwste stripalbum verscheen in afleveringen in de Eppo. Prachtig dat zo´n tijdschrift in deze tijd het hoofd boven water weet te houden. En nog mooier dat een uitgever heil ziet in een albumuitgave. Veel verder dan dat kun je het als striptekenaar niet schoppen, denk ik.

Dan de strip zelf. Op de redactie keek een vormgever én een Eppo-kenner even met me mee in het boek. Een iets bravere versie van Franka, was zijn conclusie. Dat kan best kloppen. Maar ik moet wel zeggen dat het hoofdpersonage van wanten weet. Ze heet Hel, is geelblond, woont in een verroeste zeecontainer in de haven van Istanbul, en leeft van vingervlug zakkenrollen. Daarbij let ze wel op wie wat kan missen, arme sloebers laat ze ongemoeid. Hoe dan ook, het meisje leeft niet alledaags. Als ze toevallig de hand weet te leggen op de inhoud van een paar oude koffers, is het de lezer duidelijk dat we nog heel veel vervolgdelen mogen verwachten. De inhoud van de koffers bestaat immers uit de papieren nalatenschap van de overleden geleerde Raz Fadraz. In de strip zegt hij: ,,Ik, Raz Fadraz, heb de antwoorden gevonden op 91 mysteries die sinds de schepping de mensheid hebben geboeid. Mijn leven heb ik besteed aan het bestuderen van deze mysteries waar niemand een antwoord op had. Zes decennia lang heb ik mijn studeerkamer slechts verlaten om mijn bibliotheek te vullen. Deze 91 mappen bevatten mijn bevindingen. Ik ben nu oud. Laat anderen de wereld intrekken om mijn oplossingen te toetsen.” Hel heeft dus die 91 mappen, en zal nog heel wat moeten toetsen. Ondertussen op de hielen gezeten door op fortuin beluste boeven. Geen nood, als ze te dichtbij komen weet Hel als een soort Batman of – voor de iets ouderen onder ons – Ivanhoe de dans te ontspringen.

Danker Jan Oreel is voor mij een ambachtelijk en onderhoudend striptekenaar. Ik lees zijn tekeningen met plezier. Dat een jonge journalist – Angelo – als reddende engel mag optreden, is ook al niet verkeerd. Hij is bepaald minder naïef dan hij eruit ziet.

Het boek zal aan een bepaald stramien moeten voldoen. Sommige tekeningen vragen wat mij betreft om een groter formaat, een halve of zelfs een hele pagina zou het ritme prettig breken.

De koffers van Raz Fadraz (deel 1 in de serie De avonturen van Hel): tekeningen Danker Jan Oreel, tekst Henk Kuijpers – eerste druk uitgeverij Don Lawrence Collection, 48 pagina’s, 8,95 euro. Dossier-editie, hardcover, met 32 extra pagina’s, 49,95 euro.

************************************************************

 

 

 

In de PZC van woensdag 21 maart 2012 verscheen het volgende artikel:

Strip Danker Jan in één keer in eredivisie

door Claudia Sondervan
Avonturierster Hel oogt jong, maar heeft al vijftien jaar op de plank gelegen. Ze werd ooit in Kloetinge geschapen voor striptijdschrift Eppo in de hoogtijdagen in de jaren zeventig en tachtig. Maar het blad hield op te bestaan en de strip bleef onafgemaakt.
Maar de doorstart van Eppo in 2009 was voor de Kloetingse illustrator het signaal dat Hel een herkansing verdiende. Samen met stripscenarist Henk Kuijpers, bedenker van de Franka-serie, maakte hij de gemoderniseerde Hel af en sinds vorig jaar verschijnt de strip in de herboren Eppo. Met succes: de uitgever heeft Hel geadopteerd in zijn fonds en tijdens de Stripdagen in Gorinchem verscheen deel 1 van Hel: De Koffers van Raz Fadraz als album.
Mét een luxe uitgevoerde dossiereditie voor vijftig euro, waarin veel extra tekeningen en een verslag van ‘the making of’. De uitgever overweegt de lancering van een app voor de I-pad.
Daarmee staat Danker Jan in één klap in de eredivisie van Nederlandse striptekenaars, stelt voorzitter Meerten Welleman van het Stripschap in Amsterdam, de vereniging voor promotie van vooral het Nederlandse beeldverhaal.
„Danker Jan Oreel is al heel lang bekend als illustrator en reclametekenaar en eigenlijk nog maar kort als striptekenaar. Samen met Kuijper heeft hij er met Hel voor gezorgd dat hij er in één keer helemaal stáát”, zegt Welleman. Hij heeft geen weet van Zeeuwen die eerder voor Eppo werkten. Via Eppo heeft de Kloetinger een groot publiek, tussen de 25.000 en 50.000 mensen, zegt Welleman. Welleman karakteriseert Oreel als een doorzetter. „Alles is steeds zijn eigen initiatief. Hij heeft met Hel gewoon gewacht tot de tijd rijp was. Hij heeft gewoon gedacht: ooit zal het moment komen.”
In het traditionele stripavontuur is Oreel van de Zeeuwse tekenaars de bekendste, zegt de schapvoorzitter. „Oreel laat niets aan het toeval over; hij werkt altijd goed gedocumenteerd.” Dus de Turkse gevelborden op zijn tekeningen van een winkelstraat in Istanboel verkopen geen quatsch. De bureaucomputers van vijftien jaar geleden zijn vervangen door laptops en flatscreens. En de courante munt is de euro, op dat ene getekende bordje op een plaatje op pagina vijf na: ‘10 tijdschriften voor 1 gld’. Och. Klein eerbetoon aan de historie.
„Oreel is een tekenaar die zijn achtergrond – historicus, leraar – en elementen uit zijn omgeving – Zeeland – combineert. Oreel heeft liefde voor het detail. Kuijpers was een groot voorbeeld voor hem, maar hij toont ook affiniteit voor de grote meesters van de strip. Zo zie je dat zijn tekeningen aanhangen tegen de ‘klare lijn’ van Hergé.”
In het najaar begint Danker Jan Oreel aan deel twee van de Hel-reeks. Eerst moet hij ‘Brabant in strip’, analoog aan zijn Zeeuwse bestseller Zeeland in Strip, gereed hebben voor de winkels. Met zijn compagnon is dat weer een uitgave in eigen beheer. Via inschrijvingen en ‘aandeelhouders’ werft Oreel het benodigde geld om net zo’n kleurige uitgave uit te brengen als hij voor Zeeland deed.

 

Dit bericht is geplaatst in Stripboek met de tags . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *