Panta Rhei – Elvira Daeter

Explosies op de muur

Elvira Daeter maakt reliëfschilderijen met een liefdevolle knipoog naar Piet Mondriaan. Ze heeft succes in het buitenland. Nu hoopt ze ook op Nederland. Met haar boek ‘Panta Rhei’ vraagt ze aandacht.

door Jan van Damme

Elvira Daeter is een pionier in Nederland. Bijna overal ter wereld is MADI ART een begrip. Een kunstbeweging, waarin gewerkt wordt met kleurige rechthoeken, cirkels, driehoeken en andere geometrische vormen. In landen als Frankrijk, Italië, Hongarije, België, Verenigde Staten, Zuid-Amerika is MADI ART al langer dan een halve eeuw een begrip. In Nederland lijkt de kunstbeweging nauwelijks of geen voet aan de grond te krijgen.

Kunstschilder Elvira Daeter in Middelburg heeft MADI ART omarmd. En MADI ART haar. In 2015 won ze met haar werk ‘Movement 1’ op MDF de eerste prijs van de Biënnale van het Museum of Geometric and MADI ART in Dallas. Momenteel exposeert ze daar zestien werken. Dat hadden er eigenlijk 22 moeten zijn. De werken waren in vier pakketten aangekomen in Memphis, daarna is er een doos met zes schilderijen in het ongerede geraakt. Er wordt met man en macht gezocht, ook de Nederlandse ambassade is ingeschakeld.

Onlangs verscheen er een kloeke, vierkante uitgave met en over haar werk: ‘Panta Rhei’. Met zo’n zestig afgebeelde werken wordt de ontwikkeling van de Middelburgse kunstenares in beeld gebracht. Haar man en onderwijskundige Ben Daeter schreef de inleidende hoofdstukken, waarin hij aandacht besteed aan abstracte, geometrische en constructivistische kunst en aan MADI ART. En natuurlijk aan de plaats van Elvira Daeter in dat geheel.

Elvira Daeter – foto Lex de Meester

De kunstenares kwam in 1959 – toen was ze twaalf jaar – in aanraking met De Stijl en het werk van Piet Mondriaan. Haar ouders lieten toen in Valkenswaard een nieuw huis bouwen. Rode en blauwe deuren, gele verwarmingsradiatoren en muren, zwarte deuromlijstingen, volop geometrische vormen. De buurt vond het bijzonder, de kinderen die kwamen spelen vonden het héél bijzonder, Elvira zelf vond het helemaal niks. Pas op latere leeftijd, nadat ze binnenhuisarchitectuur en kunstgeschiedenis had gestudeerd, kwam de waardering. In 2004 volgde ze een opleiding schilderen en beeldhouwen bij Kunsteducatie Walcheren. Sindsdien maakt ze werken, waarin de typische Mondriaankleuren, vlakken, lijnen en vormen met elkaar ‘in gesprek gaan’.

De erkenning in Dallas heeft haar gestimuleerd. Inmiddels heeft ook het Mobile MODI ART Museum in Boedapest werk van haar in de collectie opgenomen. Wat Elvita Daeter doet kan het best worden omschreven als ‘schilderen en bouwen in reliëfs’. Daarbij wordt vaak buiten de ‘reguliere’ lijst gestapt.

Ze geeft ook workshops aan kinderen. Volgens haar man is schilderen en ontwerpen goed voor de ontwikkeling van het brein: ,,Met een stapel driehoeken en rechthoekige figuren kunnen kinderen zelf een compositie maken, die ze na kunnen schilderen. Dat motiveert meer dan een opdracht in de trant van ‘teken maar een huisje of een boerderij’. Dan hoor je: ‘dat kan ik niet’.

De kunstenares maakt vaak open composities. Ze wil er elektrisch licht achter gaan bevestigen – een nieuwe richting: ,,De schilderijen stralen als zonnen in huis. Ze stralen warmte en energie uit. Het mooist is als ze lijken te exploderen op de muur.”

Ben (Nederlandse en Engelse tekst) en Elvira Daeter: Panta Rhei – constructivistische, geometrische, abstracte kunst en MADI ART in de 21ste eeuw – Uitgeverij Boekenindustrie, hardcover, 300 pagina’s, 50,- euro.

Dit bericht is geplaatst in Kunstboeken met de tags . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.