God bestaat echt!

God zorgde voor een ommekeer
Natasja Verhagen vond het geloof

In het boek ‘God bestaat echt!’ vertelt Natasja Verhagen uit Oost-Souburg over de drama’s in haar leven. Dankzij de Heer kan ze alles een plaats geven.

door Jan van Damme

Het is een boek over de grote ommekeer. Natasja Verhagen in Oost-Souburg had niets met het geloof, in welke vorm dan ook. Toen haar 12-jarige zoon Jimmy in 2004 aan een hersentumor overleed kwam ze wel dicht bij de Heer. Sindsdien geeft het geloof haar kracht. Ze zegt: ,,Doordat ik de Here Jezus heb leren kennen ben ik een echt mens geworden en geniet ik een vol leven.”

Ze liet haar verhaal opschrijven in het boek ‘God bestaat echt!’, dat vrijdag in de Ontmoetingskerk in Middelburg wordt gepresenteerd. ‘Verlost van het verleden door het verlies van onze zoon’- zo luidt de ondertitel. Journaliste Corina Schipaanboord uit Kapelle schreef het verhaal op. Ook zij is gelovig: ,,Ik was in gebed geweest omdat ik graag een boek wilde schrijven. Het is mooi dat God dat dan op je pad brengt.”

Foto: Abigail, Natasja en Lavana Verhagen – foto Lex de Meester

Al met al is het een heftig verhaal dat de nu 43-jarige Natasja Verhagen heeft laten optekenen. Om te beginnen het relaas van het overlijden van haar zoontje Jimmy. Hoe hij in de kerstvakantie steeds meer last kreeg van hoofdpijn. De huisarts dacht aan griep. Toen stomen met eucalyptus niet hielp en de pijn steeds erger werd, deed ze een briefje met de symptomen in de postbus van een bevriende kinderarts. Die constateerde heel snel een grote tumor, die op de hersens drukte. Natasja Verhagen vertelt: ,,Mijn man Ricardo en ik waren niet gelovig. Ik wist via mijn opa en oma dat geloof heel goed kon zijn. Daarom mochten onze kinderen wel met vriendjes en vriendinnetjes mee naar de kerk, naar de Pinkstergemeente. Jimmy heeft zich de dag voor zijn overlijden nog laten zegenen voor het nieuwe jaar. De middag voor we naar het ziekenhuis gingen zei hij: ‘God bestaat echt’.”

Voor moeder Natasja kwam de omslag toen ze, nadat Jimmy geopereerd was, naast hem lag in het ziekenhuis in Rotterdam: ,,Hij heeft nog 1 procent, werd me gezegd. Toen ging ik bidden. ‘Heer, laat hem alstublieft genezen. Als U dat niet doet, wilt U dan de leegte vullen?’ Ik wist van de leegte die zou komen. Kort na haar geboorte had ik mijn dochtertje Jennifer verloren. Jimmy was toen 2,5 jaar. Op dat moment heb ik voor het eerst de leegte ervaren.” Terug thuis vond ze onder het kussen van Jimmy het boekje ‘Jezus en de storm op zee’. ,,Het geloof gaf me de mogelijkheid om het verlies een plaats te geven. Ik zie jou terug, dacht ik, het afscheid is maar tijdelijk.”

Die geloofservaring bood haar ook ruimte om traumatische jeugd in een ander licht te zien. Want het was nogal een zwaar verleden dat ze met zich mee droeg. Ze groeide op in Rilland: ,,Mijn ouders waren alcoholist. Toen ik 11 jaar was ging mijn vader ervan door met een veel jonger meisje. Ik was een achteraankomertje, mijn twee oudere broers gingen uit huis zodat ik alleen met mijn moeder achterbleef. Op mijn veertiende ben ik verkracht door een zoon van een vriendin van haar. Hij was 35 jaar en kwam net uit de gevangenis. Die gebeurtenis heeft mijn leven veranderd: ik was niet zo braaf en liep met een mes op zak. De boodschap was: als je aan me zit, steek ik je overhoop.”

Dat jeugdverhaal en het overlijden van Jimmy zijn opgenomen in het boek. Natasja Verhagen heeft haar ervaringen laten opschrijven, zodat ook anderen aan de slag kunnen gaan met wat hen is overkomen: ,,Ik hoop dat mensen door het geloof bemoedigd worden.” Met haar man Ricardo bezoekt ze tegenwoordig de Vergadering van de Gelovigen in Oost-Souburg. ,,Er was een moment dat ik in de keuken zat”, vertelt ze, ,,en dat ik riep, of gilde: ‘Waarom Heer’. Op dat moment sla ik de Bijbel open op een willekeurige bladzijde en lees ik: ‘God gebruikt soms groot verdriet voor een radicale ommekeer’.”

God bestaat echt!: het verhaal van Natasja Verhagen opgetekend door Corina Schipaanboord – Scholten Uitgeverij, 128 pagina’s, 14,95 euro. Presentatie vrijdag 1 december in de Ontmoetingskerk in de Oosterscheldestraat in Middelburg, inloop vanaf 18.30 uur.

*********************

PZC 29 november 2017

Dit bericht is geplaatst in Godsdienst met de tags , . Bookmark de permalink.

Één reactie op God bestaat echt!

  1. Roland Reuter schreef:

    Eindelijk een boodschap!
    Hoop – toch ook in Zeeland.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *