Column: Emma is het alternatief voor Max Verstappen

Soms zie ik jongeren bezig, op een manier dat ik denk: wow. Dat overkwam me met mijn achternichtje Emma. Studente werktuigbouwkunde, ontwerpt mee aan de zonneauto van de TU Delft, gaat er zelfs in rijden, volgende maand, dwars door Australië. Op de foto hiernaast zit ze in een simulator. Hup Emma!

***************************

Emma is het alternatief voor Max Verstappen

door Jan van Damme

Vervuilers, lawaaimakers, waaghalzen.  Heel mijn leven lang hoorde ik het gekrakeel over Formule 1-races alleen maar in de verte. Onverstandig hard rijden op daarvoor aangelegde circuits, dat is niet mijn sport. Whóóóóóng, Niki Lauda, Michael Schumacher, Nico Rosberg, voor mij waren het namen, geen mensen.

Tot Max. Onze Max. Sinds vorig jaar kan zelfs ik niet meer om de hardrijderij heen. ‘Hoe staat het met Max?’ Waar je tegenwoordig op zondag ook komt, iedereen heeft in zijn mobiele telefoon wel een hoekje ingeruimd waar zijn rondetijden oplichten.

Dit seizoen volgen we met zijn allen het ene Max-drama na het andere. Afgelopen weekend werd hij in Singapore gepiepeld door twee Ferrari’s. Klaar na een paar seconden. Arme knul. Ik denk dat we hem maar eens even met rust moeten laten. Ons niet aflatende hang naar een Oranje polonaise rust duidelijk te zwaar op zijn schouders.

Laat ik nou toch een alternatief hebben.

Emma.

Emma maakt deel uit van het Delftse Nuon Solar Team team dat meedoet aan de World Solar Challenge, volgende maand in Australië. Een race voor zonneauto’s over 3200 kilometer dwars door de outback van het continent, van Darwin naar Adelaide.

Emma studeert werktuigbouwkunde in Delft. Met haar 19 jaar is ze het jongste lid van het Nuon-team. Ze is mijn achternichtje. Emma. Mijn moeder heette ook Emma. Zeeuws-Vlaamse wortels, dat kan niet missen.  Voor de zomervakantie zijn we bij haar langs geweest. In een werkplaats van de universiteit bouwde ze mee aan de zonneauto. Het chassis, dat was nota bene haar eigen ontwerp.

Nu is ze in Australië met haar team. Er waren wat perikelen met het transport van de batterijen. De laatste berichten zijn geruststellend. Zondag 8 oktober wordt het startschot gegeven en gaat de Nuna 9 rijden.

Dat had ik nog niet verteld. Emma is één van de chauffeurs van het hightech autootje. Ik heb de cabine gezien. Het wordt er vijftig graden als de kap dicht is, je moet oppassen voor dode kangoeroes op de weg, en wat als je zo’n Australische roadtrain tegenkomt?

Ik heb mijn klok gezet. Emma, je bent een kanjer.

PZC  20 september 2017

Dit bericht is geplaatst in Columns met de tags . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *