Lezing: Han Meyer over ‘een nieuwe staat van de Delta’

PERSBERICHT

Lezing van prof. dr. ir. Han Meyer: ‘Naar een nieuwe staat van de Delta in Zeeland’
op 23 september 2017 om 15.30 uur – Burgerzaal oude stadhuis, Lange Noordstraat 1, Middelburg.

Naar een nieuwe staat van de Delta in Zeeland

Waterbouw, stads- en natievorming zijn in Nederland eeuwenlang onlosmakelijk met elkaar verbonden geraakt. In dat proces zijn de rol van en de gevolgen voor de provincie Zeeland groot geweest.

In zijn lezing Naar een nieuwe staat van de Delta in Zeeland staat Han Meyer – hoogleraar stedenbouwkundig ontwerpen TU Delft – stil bij het ontstaan en succes van deze samenhang. Maar hij brengt ook de actualiteit onder de aandacht:  de huidige veranderde overheidsrol inzake waterbouwkundige interventies en ruimtelijke ordening sinds de laatste eeuwwisseling en de actuele noodzaak om te zoeken naar nieuwe vormen van samenhang. Zo vraagt de klimaatverandering om een grotere aandacht voor ruimtelijke en ecologische kwaliteiten. En dwingt een sterke bevolkingsconcentratie en kapitaalvergroting in het westen van Nederland niet alleen tot een ingrijpende up­date van het waterveiligheidssysteem maar ook tot een nieuwe relatie tussen waterveiligheid, ruimtelijke ontwikkeling en natuurontwikkeling.

De vraag is welke nieuwe perspectieven ontwikkeld kunnen worden voor een nieuwe  Staat van de Delta.

Cruciaal daarin is een nieuwe visie op het zuidwestelijk Deltagebied, waarvan de waterrijke provincie Zeeland het hart vormt.

Toegang is gratis.
Aanmelden uiterlijk vóór 21 september via de mail naar wchzeeland@gmail.com

Dit bericht is geplaatst in Agenda met de tags . Bookmark de permalink.

2 reacties op Lezing: Han Meyer over ‘een nieuwe staat van de Delta’

  1. René M.G. Stevense schreef:

    Geachte heer van Damme,

    Ook ik was gisteren in Middelburg aanwezig.

    Goed dat het ZGZW lezingen, zoals die van gisteren 23 september, organiseert. We worden dan weer met het feit geconfronteerd dat men, zoals de heer Han Meyer, in de Zuidvleugel van de Randstad Holland totaal niet op de hoogte is van de Zeeuwse geschiedenis en het huidige Zeeland.

    Het was een hollandocentrisch verhaal dat hoofdzakelijk ging over Rotterdam, ook een beetje over de rest van Nederland en het zeer weinige dat over Zeeland ging was bezijden de waarheid of fout.
    Wel werden plaatsjes/boerendorpen op de Zuid-Hollandse eilanden behandeld, maar over de grote Zeeuwse haven-handelssteden geen woord. Zo werden ook de wateren die voor Rotterdam van belang zijn uitvoerig behandeld, maar aan de Zeeuwse wateren werd alleen even kort aandacht besteed als die met Rotterdam te maken hadden. De voor Zeeland, al van het ontstaan van de provincie, belangrijkste rivier de Schelde kwam in het verhaal niet voor. (De Westerscheldetunnel ligt trouwens op 60 meter diepte, zodat er ook het komende millennium de grootste schepen overheen kunnen varen. Beter zou zijn de grootste schepen niet door laten varen naar Antwerpen, maar af te handelen in de Sloehavens, die bijna even diep zijn als de dieptste Rotterdamse havens).
    De ooit “wereldhaven” Middelburg (tot begin 19e eeuw de op 4 à 7 na grootste stad van Nederland) en de havens van Vlissingen en Terneuzen (nu 3e en 4e van het land) worden verzwegen. De haven van Zeeland-Gent is binnenkort de 10e haven van Europa. Was toch leuk geweest om, als men over havens spreekt, dit mee te nemen.
    Aan het feit dat i.p.v. de Nieuwe Waterweg het in eerste instantie veel handiger was geweest om, eind 19e eeuw, een grote nationale haven in het Sloegebied aan te leggen als uitbreiding van de Middelburgse en Vlissingse havens wordt voorbijgegaan. Voor de Rotterdamse haven heeft “Den Haag” miljarden over, maar – ondanks het Haagse gezeur dat Zeeuws-Vlaanderen een krimpregio is – voor een noodzakelijk spoorlijntje van een paar kilometer in het Terneuzense havengebied is geen geld. Er is dus weinig veranderd in anderhalve eeuw.
    De economie groeit en bloeit net ten zuiden van de Zeeuwse grens, van krimp heeft men nooit gehoord. Waarom is het noorden van Oost- en West-Vlaanderen géén krimpgebied?

    Op die groen-blauwe oase; de speeltuin, het recreatie-, pretpark voor Randstedelingen, zonder voorzieningen voor de Zeeuwse bevolking, zitten we natuurlijk niet te wachten. Om Zeeland leefbaar te houden zijn voorzieningen nodig, zodat Zeeuwen niet voor alles naar Rotterdam moeten, zoals men daar zo graag zou zien (met het feit dat grote delen van Zeeland, gezien de afstanden, zich richten op West-Brabant en Vlaanderen is men blijkbaar onbekend). Daarom heeft Zeeland weer een erkende grote, ook buiten het toeristenseizoen levendige, stad nodig: Middelburg-Vlissingen, waarin om Zeeland zo landelijk/ongerept mogelijk te houden, bevolkingsgroei, handel, cultuur en andere activiteiten zoveel mogelijk worden geconcentreerd.
    Waarom wordt in een provincie met – door “Den Haag” veroorzaakte – krimp, waar overheidskantoren worden weggetrokken niet het VN-klimaatinstituut gevestigd. Onbegrijpelijk dat kiest men voor Rotterdam i.p.v. Middelburg? Den Haag had vestiging in Middelburg financieel moeten steunen.

  2. René M.G. Stevense schreef:

    Correctie: moet zijn KZGW

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *