Geruisloos

GERUISLOOS RUG.inddSchrijven gaat bijna geruisloos

Afgelopen zaterdag verscheen de vierde thriller van Ellen De Vriend. Geruisloos speelt zich voornamelijk af rond de huisjes op het Nollestrand bij Vlissingen.

door Jacoline Vlaander

Ze schrijft voor haar plezier, zegt Ellen De Vriend (1964). Meestal ’s avonds, als ze de werkzaamheden voor haar tekstbureau achter de rug heeft. ,,Op de bank in de woonkamer. Lekker in een joggingbroek. Sloffen aan. Laptop op schoot. Het is pure ontspanning.”

Overdag wandelt het verhaal in gedachten met haar mee. Dan kauwt ze op passages, kijkt goed om zich heen, neemt de  gedragingen van mensen waar en vangt gesprekken op. Alle verrassende invallen noteert ze. ,,Ik ga nooit op stap zonder kladblokje.” Er ligt ook eentje op haar nachtkastje. ,,Als ik ’s nachts wakker word met een idee, sluip ik – om mijn man niet te wekken – naar de badkamer, en maak daar aantekeningen.”

Net als haar eerdere thrillers Bitterzoet (2013), Crush (2014) en Vermist (2016) speelt Geruisloos zich af in Zeeland. Het decor van zee, zand en duinen is geen metafoor, maar een realistische, herkenbare weergave van een omgeving die zij, als trotse Zeeuwse, goed kent. ,,Maar ook wie hier nog nooit is geweest, voelt hoe het is als Stefanie, het hoofdpersonage, tijdens de gezinsvakantie vanaf de veranda van het strandhuisje over de golven staart”, zegt De Vriend. ,,En wanneer zij naar het uit hout en glas opgetrokken paviljoen bij de pier slentert, kunnen alle lezers zich van Panta Rhei een beeld vormen.”

Daarom was field research ook deze keer een belangrijk onderdeel van haar schrijfproces. Ze keek rond bij de huisjes, zat op een trapje, tuurde door de ramen naar binnen, probeerde zich voor te stellen hoe het zou zijn om er twee weken te verblijven, las de folders en recensies. ,,Als we onze honden uitlieten, prentte ik mij alle details in: de ribbels in het harde zand, de jutbak met aangespoelde rommel, de trap naar het Nollebos.”

De plot dacht De Vriend in grote lijnen van tevoren uit. Stefanie, net als zijzelf journaliste, lijkt het te treffen nu ze tijdens het warme voorseizoen met haar man en dochtertje is neergestreken aan de Zeeuwse kust. Maar een paar huisjes verderop blijkt een geliefde van vroeger te zitten, met zíjn vrouw en dochtertje. Ze voelt zich onweerstaanbaar tot hem aangetrokken. Dat blijft niet zonder gevolgen. Wat een ontspannen intermezzo in een druk jaar hadden moeten zijn, verandert haast geruisloos in iets onontkoombaars. Per hoofdstuk tikken de dagen als een tijdbom af.

De Vriend houdt van thrillers. ,,Ik werk met een frame. Alles moet kloppen. Het stimuleert de lezer om mee te denken. Alles kan immers iets betekenen. Elk detail duidt mogelijk op een nieuw aspect.” In ‘Geruisloos’ gaat het trouwens meer om waaróm iets zo gelopen is, dan om wie iets heeft gedaan, legt ze uit. ,,Ik heb die nuance er met een tweede, korte verhaallijn doorheen geweven.”

Haar thrillers ontstaan snel. Aan twee volgende is ze al bezig. Ze hoopt dat ‘Geruisloos’, net als ‘Vermist’, een luisterboek wordt. En dat deze onvoorstelbare tragedie bij de lezers huiveringwekkende herkenning oproept.

Ellen De Vriend: Geruisloos – Karakter Uitgevers, thriller, 288 pagina’s, 15,- euro.

Dit bericht is geplaatst in thriller met de tags . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *