De luchtoorlog boven Zeeland, deel 1, Noord-Beveland

luchtoorlogcoverZeeuwse luchtruim slagveld in de oorlog

Wim de Meester en Kees Stoutjesdijk presenteren eerste deel  standaardwerk

Wim de Meester (1951) is de man van de vliegtuigen, het geschut, de namen, de data. Kees Stoutjesdijk (1958) probeert de kille feiten uit de Tweede Wereldoorlog tot leven te wekken. Samen hebben ze zich voorgenomen om de luchtoorlog boven Zeeland te boek te stellen. Deel 1 is af: Noord-Beveland.

door Theo Giele

B26 Marauder op het strand bij KamperlandEr moet een engeltje hebben meegevlogen met de Amerikaanse B-26 Marauder bommenwerper. Het hagelnieuwe toestel was opgestegen in Canada om via IJsland naar Engeland te vliegen. Piloot C.C. Wall verdwaalde echter en kwam nooit aan op zijn bestemming, het vliegveld van Horsham St. Faith bij Norwich. Een lege brandstoftank dwong hem tot een noodlanding op het strand van Noord-Beveland (foto). De Duitsers beschoten de Amerikanen met honderden kogels en granaten, maar geen enkele trof doel. Op een bij de landing onklaar geraakte propeller na bleef het toestel onbeschadigd. De bemanning werd gevangen genomen en het toestel afgevoerd naar Gilze-Rijen. Later was de Marauder nog een pronkstuk op een tentoonstelling in Berlijn waar de nazi’s oorlogsbuit lieten zien.

Het verhaal van de Marauder staat in het eerste deel van een serie boeken over de luchtoorlog boven Zeeland van Wim de Meester en Kees Stoutjesdijk. De Meester heeft in de loop van tientallen jaren een indrukwekkende berg aan gegevens verzameld. Op de website van Wings to Victory is een database van zijn hand te vinden met vliegtuigcrashes in Zeeland tijdens de oorlog. Van de eerste Nederlandse Fokker die op 10 mei 1940 boven Nieuwerkerk door Duitse vliegtuigen uit de lucht werd geschoten tot de Mustang van de Britse Royal Air Force die op 28 april 1945 op Zuid-Beveland neerstortte. Inmiddels zijn 657 neergeschoten geallieerde en Duitse vliegtuigen in het bestand opgenomen.

luchtoorlogschrijversKees Stoutjesdijk (links) en Wim de Meester. foto Theo Giele

De Meester en Stoutjesdijk beginnen hun serie bescheiden met de 24 toestellen die nabij Noord-Beveland of in het aangrenzende deel van de Oosterschelde terecht zijn gekomen. Bij deze incidenten waren 94 bemanningsleden betrokken van wie 60 het leven verloren. ,,Waarom we voor Noord-Beveland hebben gekozen? Omdat ik geboren ben in Colijnsplaat en Noord-Beveland is voor zo’n eerste deel een overzichtelijk gebied’’, zegt Stoutjesdijk. Hij woont nu op Goeree-Overflakkee, in Middelharnis om precies te zijn. Co-auteur De Meester is geboren in Breskens, maar woont in Alphen aan den Rijn.

De Meester is zijn hele leven al geïnteresseerd geweest in de historie van de luchtvaart en de oorlog in Zeeland. Eind jaren zeventig sloot hij zich aan bij de Luchtoorlog Documentatie Groep. Hij nam zich voor de hele land- en zeeoorlog in Zeeland te onderzoeken. In archieven in binnen- en buitenland zocht hij naar gegevens. Dankzij het internet lukte het om gemakkelijk contacten te leggen met collega-onderzoekers in binnen- en buitenland, veteranen en hun nabestaanden. Hij daalde daarvan af tot, in wat hij noemt, ‘de digitale spelonken’ van het internet.

Met De Meester deelt Stoutjedijk de interesse in de luchtoorlog. Jaarlijks verzorgt Stoutjesdijk onder meer het jaarlijkse bezoek van RAuxAF No. 600 ‘City of London’ Squadron aan Nederland, is vertegenwoordiger van het International Bomber Command Centre en hij helpt desgevraagd bij onderzoek elders in Nederland. ,,Twee jaar geleden zaten we aan tafel. Ik was toen net begonnen aan een boek over het dagelijks leven tijdens de oorlog op Goeree-Overflakkee. Ik kende de verhalen over oorlog boven Noord-Beveland en zo ontstond het idee om die met Wim zijn gegevens te combineren en zo een boek over de luchtoorlog boven het eiland te schrijven’’, vertelt Stoutjesdijk over het ontstaan van het boek.

Zeeland lag voor de geallieerden voor de hand als aanvliegroute naar Duitsland. De eilanden vormden voor de vaak nog onervaren vliegers en navigators een goed oriëntatiepunt. Verder konden ze langer boven het water vliegen zodat ze buiten bereik van het afweergeschut bleven. Gevolg was wel dat er boven Zeeland veel luchtgevechten werden geleverd.

Voor hun boek hebben De Meester en Stoutjesdijk overlevenden en nabestaanden proberen op te sporen. ,,Mensen reageerden vaak verbaasd, positief verrast. Al maakten we in Duitsland ook wantrouwen mee.’’ De Meester herinnert zich een bezoek aan de zussen van een omgekomen Duitse piloot. ,,Die hadden in hun huis een kamer ingericht die helemaal was gewijd aan hun broer. Met foto’s en allerlei spullen van hem.’’ Een ontmoeting met de zoon van een van de weinige overlevende Duitse piloten leerde dat zijn vader de rest van leven spijt had gehad dat hij voor de verkeerde zaak had gevochten.

Presentatie boek
Wim de Meester en Kees Stoutjesdijk presenteren op woensdag 12 april ‘De luchtoorlog boven Zeeland, deel 1, Noord-Beveland’ in het gemeentehuis in Wissenkerke. Het boek in A4-formaat en hardcover kost 19,95 euro en is verkrijgbaar via de stichting WW2research, bij de webwinkel van Wings to Victory, Le Grand Bazar in Kortgene, Paard van Troje in Goes, Koperen Tuin in Goes en de Drukkery in Middelburg.
Deel twee van Luchtoorlog boven Zeeland zal over Schouwen-Duiveland gaan. Daarna volgt Zeeuws-Vlaanderen, is de planning van het duo.

*********************

Uiteenlopende levensverhalen

Twee van de beroemdste Noorse gevechtspiloten uit de Tweede Wereldoorlog werden op 2 mei 1943 nabij Noord-Beveland geraakt door Duitse gevechtsvliegtuigen: Nils Jorgen Fuglesang en Marius Eriksen. Fuglesang maakte een geslaagde noodlanding in de Frederikspolder bij Kortgene, Eriksen wist zich te redden met zijn parachute en kwam bij Kamperland terecht tussen de Duitse militairen.

De twee Noren werden gevangengenomen en naar het krijgsgevangenkamp Stalag Luft III in Silezië, Polen gebracht. Daarna lopen hun levensverhalen uiteen.

fuglesang gevangenNils Fuglesang (foto) was betrokken bij de legendarische ontsnapping die in 1963 het onderwerp werd van de film The Great Escape. Door het graven van een tunnel wisten tientallen mannen te ontkomen. Op zijn vlucht door Duitsland naar Zweden werd Fuglesang op 26 maart 1944, twee dagen na de ontsnapping, opgepakt in de buurt van Kiel. Drie dagen later werd de Noor door de Gestapo geëxecuteerd, hij werd 25 jaar.

 

 

913Marius Eriksen (foto) overleefde zijn krijgsgevangenschap en werd na de oorlog tweevoudig ski-kampioen van Noorwegen, fotomodel en filmster. Het patroon van de door zijn moeder gebreide trui die hij droeg in een van zijn films werd een klassiek Noors kledingstuk: de Mariustrui. In 2002 verscheen zijn biografie. Hij overleed zeven jaar later op 86-jarige leeftijd.

Dit bericht is geplaatst in Agenda, Luchtvaart, Tweede Wereldoorlog met de tags , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *